اپلیکیشن های بزرگ را فقط با جاوا بنویسید!

by dashtban

شاید بد نباشه بدونید برنامه نویسی من وقتی سوم راهنمایی بودم با VB 6  شروع شد ( البته قبلش با کیو بیسیک و لوگو بازی بازی می کردم ) و در دوران دبیرستان بود که با سی آشنا شدم، آن زمان عاشق  اکسپلویت نوشتم بودم  و با کمک دوستانم در تیم آی اچ اس و آشیانه تونسته بودم یه کارایی بکنم ، اعتراف می کنم هیچ کدام از این فعالیت ها را نمیشد برنامه نویسی نامید چون با هیچ روال مهندسی نرم افزاری جور در نمیومد ، من  فقط از زبان های برنامه نویسی برای رسیدن به هدفی کوچک استفاده می کردم و برنامه های من هیچ معماری و استانداردی نداشت ،‌خط به خط می نوشتم تا به یه جایی میرسید به قول اشکان “کثافت می نوشتم “…
فکر می کنم زیاد ازآن زمان نگذشت که با PHP آشنا شدم و به دلیل شبیه بودن سینتکس های PHP به C  شروع به برنامه نویسی وب کردم و خوش حال بودم که توی PHP محدودیت های C وجود نداشت و راحت تر کد می زدم.

همین موقع ها بود که با اشکان آشنا شدم  و با تجربه ای که داشت منو به سمت آبجکتیو نوشتن برد و همکار شدنمون در شرکت باعث شد که بیشتر وقتمو از اشکان یاد بگیرم.به نظر خودم استارت برنامه نویسیم با اشکان زده شد و اون بود که به من مفاهیمی مثل مهندسی نرم افزار و متدولوژی های مختلف و .. را یاد گرفتم. (‌اشکان هم PHP می نوشت و سابقه برنامه نویسی با C++ را داشت)

دوستی به نام آرش داشتم که برنامه نویس جاوا بود و خیلی حالیش بود  ، همیشه یه چیزایی می گفت ( می گه )‌که من نمی فهمیدم و مجبور می شدم کلی سرچ کنم و مطلب بخونم تا یه چیزایی بفهمم … آرش هم خیلی کمکم کرد تا برنامه نویسی آبجکتیو برام جا افتاد و علاقه مند شدم…آرش سال ها تلاش کرد تا منو برنام نویس جاوا کنه … اویل دوران دانشگاه به پیشنهاد آرش کتاب Java The Complete Reference  را با کمک شادی دوستم  از آمازون تهیه کردم ، کتابی حدود 1000 صفحه بود که واقعا خوندش طول کشید ولی خوب کلی یاد گرفتم..

از اون موقع هم PHP ‌نوشتم هم جاوا ولی این زیبایی زبان جاوا کلی محسورم کرده بود… همیشه آرش بهم پیشنهاد می کرد که JavaEE هم مطالعه کنم و تنها به Java SE  اکتفا نکنم که واقعیتش یه مقدار می ترسییدم ،‌چون به نظر خودم خیلی از SE  بلد نبودم و نمی خواستم تا حرفه ای نشدم برم طرف EE ولی خوب من عاشق برنامه نویسی تحت وب بودم و EE  تحت وب واسه خودش سالاری بود 😀
یک بار من و اشکان باهم یه پروژه با نام “گالی” نوشتیم که حجم و اندازه پروژه در حد EE بود ولی ما با SE  انجام دادیم و کلی سختی کشیدیم ( کلی هم یاد گرفتیم ) چون EE  بلد نبودیم کلی پیشرفت پروژه کند بود…(کاش با ای ای می نوشتیم )

تابستان امسال وقت شد تا من Java EE بخوانم و واقعا خوشحالم که این کارو کردم ، معماری و طراحی EE آنقدر کامل و زیباست که همش دارم تعجب می کنم که به چه چیزایی دقت شده …

قبل از اینکه ای ای بخونم فکر می کردم چقدر سخته ولی الان باید بگم این طور نیست شاید ساده تر از SE  هم باشه برای اینکه به همه چیز توش فکر شده و واقعا سرعت توسعه توش خیلی بالا هستش.
واقع از اینکه الآن با جاوا کد می زنم راضی هستم و امیدوارم بتونم اولین اپلیکیشن سازمانیمو هرچه زودتر ارائه بدم

باید بگم اگه خیلی از پروژه  های مشابهو که تو PHP  با صرف زمان زیادی بخواهید بنویسد شاید نوشتنش توی JavaEE بسیار ساده تر و سریع تر باشه دلیلش هم این اینه که جاوا ای ای برای سمت سرور و برای پروژه های بزرگ ساخته شده  و خیلی از مفاهیم واقعا توش وجود داره  همچنین لایه ها واقعا از هم جدا هستند ولی چیزی که مثلا من در یک نوع پیاده سازی معماری MVC در PHP دیدم  این بود که خیلی از لایه ها  توی هم رفته بودند البته شاید این باعث سرعت در پیاده سازی شه ولی مطمئنا در مواقعی که احتیاج به گسترش نرم افزار هست مشکل ایجاد می کنه. درسته که PHP  هم بسیار پیشرفت کرده ولی در پروژه های بزرگ تنها از JavaEE  استفاده کنید …

جاوا  با کمک ابزار های توسعه قوی مثل نت بینز و اکلایپس  میتونه سرعت توسعه رو خیلی بالا ببره ،‌فیلم هایی هست که بعدا در تصدیق این موضوع بهشون اشاره می کنم .

پیشنهاد می کنم اگه هدفتون از برنامه نویسی تولید برنامه های بزرگ ،‌قابل گسترش با کاربران زیاد هستش حتما یادگیری جاوا رو در کنار مطالعاتتون قرار بدید یه روزی می رسه که دیگه غیر از جاوا کد نمیزنید. ولی یادتون نره در پروژه های کوچک امکانش هست که استفاده از جاوا پیشرفت پروژه کند بشه ،‌هزینه تولید و Deploy کردن بالا بره ،‌تهیه سرور براش مشکل و هزینه بر بشه پس زیادم افراطی نباشیم و برای ساخت پروژه های سبک به زبان هایی که توسعه ارزان تر و سریعتر دارند استفاده کنید
این همه گفتیم پروژه ” کوچک ” و “بزرگ” حالا به نظرتون چه پروژه ای بزرگه چه پروژه ای کوچک ؟

